Taiderinki-kokeilun toteutin korona-apurahalla, työskentelyni mahdollisti Taiteen edistämiskeskus Taike.
Taiderinki käynnistyi heinäkuussa toiminnan kuvaamisella kohderyhmän kielelle ja markkinointimateriaalin luomisella sekä ikääntyneiden rekrytoinnilla. Elokuu varattiin Taideringin toimintaan ja palautteen keräämiseen ikääntyneiltä. Taiderinkiin osallistui kuusi henkilöä, iältään 75-91-v. He kokoontuivat kolme kertaa yhdessä kanssani ja lisäksi keskenään pienryhmissä ja vastasivat kahteen kyselyyn sekä täyttivät Taidepassia (Taike). Hyödynsin passin jaottelua kokijaan ja tekijään. Tuottajana keskustelin ryhmän yhteyshenkilön kanssa lisäksi muutamia kertoja ryhmätapaamisten välillä. Ryhmätapaamisten ohessa oli mahdollisuus jokaisella ryhmän jäsenellä tulla yksilönä kuulluksi sekä saada lyhyt opastava tuokio kulttuurisista aiheista. Erityisesti ryhmä tuntui arvostavan heidän yhteisten, luovien ideoidensa kuulemista ja niistä syntyvien näkemysten esittämistä.
Toiminta osoitti, että ikääntyneiden taidetoiminnassa tulee huomioida ko. osallistujien erityispiirteet. Erityispiirteitä ovat pitkän elämänkokemuksen ja taiteen harrastuneisuuden lisäksi toimintakyvyn vaihtelut sekä kognitiiviset kyvyt. Lisäksi kyselyn vastaukset selvittivät, että Taideringin pilottiryhmän osalta maksukyky on rajallinen, he suosivat maksuttomia tapahtumia ja tilaisuuksia, arvostaen monipuolisia elämyksiä, erityisesti teatteria, musiikkia ja tanssia sekä viihtyvät tutussa ryhmässä. Digitaalisuus on heille toissijainen vaihtoehto kokea taidetta, hankinnat eli esim. pääsyliput he hankkivat fyysisestä lipunmyynnistä, tai hyödyntävät läheisten ja ystävien apua nettilippujen hankinnassa. Taide-elämyksissä erittäin merkittävää oli sosiaalinen ulottuvuus.
He saivat Taiderinki-jakson aikana vinkkejä uusista katsomisen tavoista, maksuttomista esityksistä ja uudelleen avautuneista kulttuurin tiloista. Tarpeesta nousevaa ja ajankohtaista tietoa kulttuurin koronan sulkemalta kentältä. Jatkosuunnitelmissa on myös avata käytänteitä miten ja mistä taiteilijan voi tilata esim. yksityistilaisuuksiin, miten läheiset voivat vahvistaa kulttuuripalvelujen käyttämistä, myös lahjoituksista ja testamenttivarojen suuntaamisesta taidelaitoksille keskusteltiin.
Viitteelliset taloudelliset laskelmat kertovat, että kohtuullisenkin tuottajan osuuden (35%) lisääminen taiteilijan panokseen nostaa kustannuksia lähelle osallistujien maksukyvyn ja sijoittamishalukkuuden ylärajaa. Tuottajan työ Taideringissä sisältää paitsi taidetilaisuuksia, myös ryhmän käynnistystä ja koordinaatiotehtäviä, jolloin tämä osuus tulisi turvata myös irrotettuna taiteilijan panostuksesta ja erillisistä, kaikille avoimista taidetilaisuuksista. Harrastuksistaan, toimijuudestaan taiteen toimijana osallistujat olivat kyselyn vastausten mukaan maksamaan, mutta vähemmän kuin kokijana ja toivoivat myös tulevaisuudessa voivansa maksaa tästä nykyistä vähemmän. Toiveena esitettiin mm. iän perusteella saatavia alennuksia tai maksuhelpotuksia. Joita he runsaasti arjessaan jo hyödynsivät. Oman taiteellisen toimijuuden toteuttaminen oli vahvasti sidoksissa kulttuuriseen aktiivisuuteen tässä ryhmässä.
Taiderinki jatkaa toimintaansa itsenäisesti, mutta tietoisena mahdollisuudesta hyödyntää tuottajan osaamista ja esim. Myrskyryhmän taidepalveluiden tarjontaa.
Liitteenä kooste pdf-muodossa kyselyn tuloksista, lisää kerron mielelläni!
taiderinki_koosteweb2.pdf |