Alussa kerron tanssielokuvainnostuksestani, sen jälkeen on linkkejä lyhyisiin tanssielokuviin.
Tanssielokuvan löytäminen katsojana on ollut minulle merkittävä asia. Hyvä tanssilyhytelokuva saa minut leijumaan. Se koskettaa ja kutsuu minua. Esiintyjänä olen löytänyt minulle sopivia elementtejä, miten herkkä ja hienovarainen ilmaisu pääsee esille ja tanssi voi olla osa erilaisia ympäristöjä. Yhteisöissä työskennellessä olen huomannut, että tanssielokuva on uusille katsojille helpommin lähestyttävä muoto kuin live-nykytanssiesitykset. Ruudulta katsominen on tuttua toisin kuin ehkä tanssin perinteiset esitystilat ja näyttämöt. Lyhyt kesto sekä elokuvallinen kerronta tanssin lisäksi helpottavat katsomista. Tanssielokuvan muoto voi myös madaltaa kynnystä esiintymiseen. Ihmisiä on helpompi saada tanssimaan kameralle kuin esiintymään live-yleisön edessä.
Lyhyen tanssielokuvan kautta pääsee tutustumaan erilaisiin aiheisiin ja ympäristöihin. Parhaimmillaan elokuvan katsominen on tunteita ja kehoa liikuttava kokemus. Tanssi jää elämään katsojan omassa kehossa, joskus näkyvänä joskus sisäisenä kokemuksena, joka näkyy vaikka ryhdin muuttumisena tai pienenä varpaiden liikkeenä.
Idealistisesti ajattelen, että lähes kaikki ihmiset pitäisivät tanssielokuvasta, jos vain löytäisivät itselleen mieleisen muodon. Niinkuin musiikin kanssa, harvat pitävät kaikesta musiikista. Jos kuulisit vain heavy musiikkia ja sattuisit olemaan klassisen musiikin ystävä saattaisit päätellä, että et pidä musiikista. Tanssin ja tanssielokuvan kanssa meille on usein tarjolla kapeampi kattaus, jos ihminen ei itse aktiivisesti etsi erilaisia tanssin ja tanssielokuvan muotoja. Luulen, että monet eivät tiedä, että tanssielokuvalla voisi olla jotain annettavaa heille.
Erilaiset aiheet ja tarinat yhdistettynä eri tanssilajeihin ( esim. baletti, nykytanssi, kansantanssi, erilaiset paritanssit, vogue, flamenco, steppi, arjen liikkeeseen perustuva koreografia, esineiden koreografia, break-dance, animaatio, musiikkivideot, musikaalit), aikakausiin ja kerronnan tapoihin, leikkaustapaan, äänimaailmaan, musiikkiin, kuvausympäristöihin, puvustukseen ja esiintyjiin mahdollistavat hyvin moninaisen tanssielokuvan maailman, johon tutustua.
Tanssielokuvan kanssa työskennellessäni olen huomannut, että tanssielokuvainnostus on tartutettavissa.
Näissä seuraavissa Myrskyryhmän elokuvissa ikäihmiset ovat osallistuneet elokuvan teon eri vaiheisiin kuten käsikirjoittamiseen, koreografian tekemiseen ja esiintymiseen. Tanssilajina on nykytanssi.
Tanssielokuvan löytäminen katsojana on ollut minulle merkittävä asia. Hyvä tanssilyhytelokuva saa minut leijumaan. Se koskettaa ja kutsuu minua. Esiintyjänä olen löytänyt minulle sopivia elementtejä, miten herkkä ja hienovarainen ilmaisu pääsee esille ja tanssi voi olla osa erilaisia ympäristöjä. Yhteisöissä työskennellessä olen huomannut, että tanssielokuva on uusille katsojille helpommin lähestyttävä muoto kuin live-nykytanssiesitykset. Ruudulta katsominen on tuttua toisin kuin ehkä tanssin perinteiset esitystilat ja näyttämöt. Lyhyt kesto sekä elokuvallinen kerronta tanssin lisäksi helpottavat katsomista. Tanssielokuvan muoto voi myös madaltaa kynnystä esiintymiseen. Ihmisiä on helpompi saada tanssimaan kameralle kuin esiintymään live-yleisön edessä.
Lyhyen tanssielokuvan kautta pääsee tutustumaan erilaisiin aiheisiin ja ympäristöihin. Parhaimmillaan elokuvan katsominen on tunteita ja kehoa liikuttava kokemus. Tanssi jää elämään katsojan omassa kehossa, joskus näkyvänä joskus sisäisenä kokemuksena, joka näkyy vaikka ryhdin muuttumisena tai pienenä varpaiden liikkeenä.
Idealistisesti ajattelen, että lähes kaikki ihmiset pitäisivät tanssielokuvasta, jos vain löytäisivät itselleen mieleisen muodon. Niinkuin musiikin kanssa, harvat pitävät kaikesta musiikista. Jos kuulisit vain heavy musiikkia ja sattuisit olemaan klassisen musiikin ystävä saattaisit päätellä, että et pidä musiikista. Tanssin ja tanssielokuvan kanssa meille on usein tarjolla kapeampi kattaus, jos ihminen ei itse aktiivisesti etsi erilaisia tanssin ja tanssielokuvan muotoja. Luulen, että monet eivät tiedä, että tanssielokuvalla voisi olla jotain annettavaa heille.
Erilaiset aiheet ja tarinat yhdistettynä eri tanssilajeihin ( esim. baletti, nykytanssi, kansantanssi, erilaiset paritanssit, vogue, flamenco, steppi, arjen liikkeeseen perustuva koreografia, esineiden koreografia, break-dance, animaatio, musiikkivideot, musikaalit), aikakausiin ja kerronnan tapoihin, leikkaustapaan, äänimaailmaan, musiikkiin, kuvausympäristöihin, puvustukseen ja esiintyjiin mahdollistavat hyvin moninaisen tanssielokuvan maailman, johon tutustua.
Tanssielokuvan kanssa työskennellessäni olen huomannut, että tanssielokuvainnostus on tartutettavissa.
Näissä seuraavissa Myrskyryhmän elokuvissa ikäihmiset ovat osallistuneet elokuvan teon eri vaiheisiin kuten käsikirjoittamiseen, koreografian tekemiseen ja esiintymiseen. Tanssilajina on nykytanssi.
Käy rinnallain
10’00, FI, 2021
Ohjaus Kati Kallio
Linkki elokuvaan: https://areena.yle.fi/1-50732049
Kati Kallion ohjaama, Myrskyryhmän ja Pystymetsän tuottama lyhyt tanssielokuva Käy rinnallain. Elokuva kertoo elinikäisestä ystävyydestä, elämän vimmasta ja yksinäisyydestä. Käy rinnallain on elokuva yksinäisyydestä ja ystävien merkityksestä. Elokuvaa on käsikirjoitettu yhdessä 94-vuotiaan Alinan kanssa osallistavalla otteella Elli Isokosken idean pohjalta. Yhteistyössä Ylen kanssa.
10’00, FI, 2021
Ohjaus Kati Kallio
Linkki elokuvaan: https://areena.yle.fi/1-50732049
Kati Kallion ohjaama, Myrskyryhmän ja Pystymetsän tuottama lyhyt tanssielokuva Käy rinnallain. Elokuva kertoo elinikäisestä ystävyydestä, elämän vimmasta ja yksinäisyydestä. Käy rinnallain on elokuva yksinäisyydestä ja ystävien merkityksestä. Elokuvaa on käsikirjoitettu yhdessä 94-vuotiaan Alinan kanssa osallistavalla otteella Elli Isokosken idean pohjalta. Yhteistyössä Ylen kanssa.
Kattaus kahdelle
14’00, FI, 2011
Ohjaus Kati Kallio
Linkki elokuvaan: https://vimeo.com/294207558
’Kattaus Kahdelle’ sijoittuu 40-luvun sotavuosille. Sisarukset Elli ja Pau asustavat kahdestaan rauhallisessa kartanoidyllissä. Sodan sytyttyä he pyrkivät jatkamaan arkeaan normaalilla tavallaan. Lähenevät pommitukset saavat nuoremman sisaren, Paun, levottomaksi. Paun lähtiessä Elli muuttaa yksiöön muistojensa ja kaipauksiensa kera. Kattaus Kahdelle on ensimmäinen osa Äärellä on ääretön aika tanssielokuvatrilogiasta. Elokuvan käsikirjoitus ja koreografia on tehty yhteisötaiteen menetelmin Seniorisäätiön Paklilakodin asukkaiden kanssa. Lähdimme liikkeelle työskentelyssä kysymyksellä mitä pöydän ääressä on tai olisi voinut tapahtua.
14’00, FI, 2011
Ohjaus Kati Kallio
Linkki elokuvaan: https://vimeo.com/294207558
’Kattaus Kahdelle’ sijoittuu 40-luvun sotavuosille. Sisarukset Elli ja Pau asustavat kahdestaan rauhallisessa kartanoidyllissä. Sodan sytyttyä he pyrkivät jatkamaan arkeaan normaalilla tavallaan. Lähenevät pommitukset saavat nuoremman sisaren, Paun, levottomaksi. Paun lähtiessä Elli muuttaa yksiöön muistojensa ja kaipauksiensa kera. Kattaus Kahdelle on ensimmäinen osa Äärellä on ääretön aika tanssielokuvatrilogiasta. Elokuvan käsikirjoitus ja koreografia on tehty yhteisötaiteen menetelmin Seniorisäätiön Paklilakodin asukkaiden kanssa. Lähdimme liikkeelle työskentelyssä kysymyksellä mitä pöydän ääressä on tai olisi voinut tapahtua.
Toinen
9'35,
FI, 2012
Ohjaus Kati Kallio
Linkki elokuvaan: https://vimeo.com/294191425
Äärellä on ääretön aika-trilogia 2.osa. Päydän tarina jatkuu 1960-luvulla. Toinen osa trilogiaa 'Toinen' työstettiin Wilhelmiinan monipuolisessa palvelukeskuksessa keväällä 2012.
9'35,
FI, 2012
Ohjaus Kati Kallio
Linkki elokuvaan: https://vimeo.com/294191425
Äärellä on ääretön aika-trilogia 2.osa. Päydän tarina jatkuu 1960-luvulla. Toinen osa trilogiaa 'Toinen' työstettiin Wilhelmiinan monipuolisessa palvelukeskuksessa keväällä 2012.
Yle Areenasta löytyy myös muita tanssielokuvia, esimerkiksi:
Through the supermarket in five easy pieces
Linkki elokuvaan: https://areena.yle.fi/1-4092179
Tanssielokuva viisihenkisen perheen haasteista selviytyä megamarketin sokkeloista ulos yhtenä kappaleena. Koreografia Maria Saivosalmi ja Andrius Katinas. O: Anna-Maria Jóakimsdóttir-Hutri. Kesto: 8 min
Ha Ha Ha
Linkki elokuvaan: https://areena.yle.fi/1-4468282
Tanssielokuva halusta kuulua joukkoon ja siitä kuinka yllättäen voikin päätyä vallankumouksen johtajaksi. KK: Samuli Valkama, Jyrki Karttunen. O: Samuli Valkama. Kesto: 8 min
Myrskyryhmä edistää mielellään tanssielokuvien katselua ja juurtumista osaksi esim. soveltavan taiteen työtapoja. Tanssielokuvien katselu muussa kuin yksityiskäytössä on kuitenkin luvanvaraista toimintaa. Mikäli haluat hyödyntää Myrskyryhmän tanssielokuvia, ota yhteyttä, neuvomme ja ohjaamme mielellämme! Keräämme myös tilastoja mm. katselukerroista ja -määristä kehittääksemme omaa työtämme ja alan toimintaa. [email protected]