Blogi on ollut tauolla, mutta nyt taas toiminnassa. Pidin syksyllä taukoa apurahatyöskentelyssä muiden työprojektien takia, mutta nyt olen työskennellyt osallistujien kanssa jo jonkin aikaa. Nyt on mukana kaksi +90 vuotiasta ihmistä. On katsottu lyhyitä tanssielokuvia, keskusteltu paljon, liikuttu ja pompoteltu ideoita. Mielessäni pyörii käsikirjoitusideoita useampaankin pätkään. Ennen taukoa harjoittelin ideoiden muotoilemista ja ohjaamista Kino Euphoria työpajassa ja Malakta Dance Film Labissa. Tässä kaksi linkkiä harjoitelmiini: Katso Moment, Katso Kurki
Moment
Tämän ohjausharjoituksen aiheeksi valitsin paritanssit, koska kun mainitsen sanan tanssi ensimmäisen kerran tämän projektin yhteydessä ja muutenkin, ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen paritanssit.
Paritansseissa minua kiehtoo kuinka liike kulkee ihmisestä toiseen. Tämän elokuvan lähtökysymyksenä minulla oli se kuinka tuoda katsojalle tunne siitä kuinka liike kulkee tanssijoiden kehossa ja viesti kulkee viejältä seuraajalle. Minulla on hyvin selkeä tunne siitä kehossani kun tanssin lavatansseissa, mutta kun katson muiden tanssia se ei näy juurikaan ulospäin. Paritanssit kuvataan monesti kauniina visuaalisena elementtinä ja kahden tanssijan liike yhtenä. Ja siltähän se näyttääkin kun kaksi taitavaa tanssijaa tanssivat yhdessä. Olin asettanut itselleni aika hankalan tehtävän.
Kino Kabareessa sain kasaan työryhmän asian ympärille: kuvaajan, äänittäjän, säveltäjän, äänisuunnittelija, assistentin ja sain harjoitella ohjaamista. Tanssijoihin olin tutustunut jo aikaisemmin. Toivon vielä palaavani tämän materiaalin pariin tekemään erilaisia leikkauskokeiluja.
Katso Moment
Kurki
Kurki on saanut alkunsa liikehetkestä, jonka vietin Käpyrinteen palvelutalon kahden asukkaan ja omaisen kanssa. Yhdessä löydetyt liikkeet johdattelivat ajattelemaan sitä hetkeä, jolloin kesä kääntyy syksyyn. Idea toteutettiin ryhmätyönä Malakta Dance Film Labissa elokuussa Vilman Tihilän ja Riinan Kalmin kanssa, esiintyjänä Marika Styrylska-Palka. Vilma teki ison työn kuvaajana ja leikkaajana. Malakta Dance Film Labin opettajina olivat kanadalaiset tanssielokuvantekijät Marlene Millar ja Philip Szporer. Katso Kurki
Kuva: Philip Szporer
Nyt pyrin taas julkaisemaan projektin kuulumisia blogissa lähes viikoittain.
Moment
Tämän ohjausharjoituksen aiheeksi valitsin paritanssit, koska kun mainitsen sanan tanssi ensimmäisen kerran tämän projektin yhteydessä ja muutenkin, ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen paritanssit.
Paritansseissa minua kiehtoo kuinka liike kulkee ihmisestä toiseen. Tämän elokuvan lähtökysymyksenä minulla oli se kuinka tuoda katsojalle tunne siitä kuinka liike kulkee tanssijoiden kehossa ja viesti kulkee viejältä seuraajalle. Minulla on hyvin selkeä tunne siitä kehossani kun tanssin lavatansseissa, mutta kun katson muiden tanssia se ei näy juurikaan ulospäin. Paritanssit kuvataan monesti kauniina visuaalisena elementtinä ja kahden tanssijan liike yhtenä. Ja siltähän se näyttääkin kun kaksi taitavaa tanssijaa tanssivat yhdessä. Olin asettanut itselleni aika hankalan tehtävän.
Kino Kabareessa sain kasaan työryhmän asian ympärille: kuvaajan, äänittäjän, säveltäjän, äänisuunnittelija, assistentin ja sain harjoitella ohjaamista. Tanssijoihin olin tutustunut jo aikaisemmin. Toivon vielä palaavani tämän materiaalin pariin tekemään erilaisia leikkauskokeiluja.
Katso Moment
Kurki
Kurki on saanut alkunsa liikehetkestä, jonka vietin Käpyrinteen palvelutalon kahden asukkaan ja omaisen kanssa. Yhdessä löydetyt liikkeet johdattelivat ajattelemaan sitä hetkeä, jolloin kesä kääntyy syksyyn. Idea toteutettiin ryhmätyönä Malakta Dance Film Labissa elokuussa Vilman Tihilän ja Riinan Kalmin kanssa, esiintyjänä Marika Styrylska-Palka. Vilma teki ison työn kuvaajana ja leikkaajana. Malakta Dance Film Labin opettajina olivat kanadalaiset tanssielokuvantekijät Marlene Millar ja Philip Szporer. Katso Kurki
Kuva: Philip Szporer
Nyt pyrin taas julkaisemaan projektin kuulumisia blogissa lähes viikoittain.
Hello again!
This blog has been on hold, but now I'm back again. I had some other work projects in the autumn time, so I took a break from this project. I have been working with new participants for a while now, two +90 years old persons. We have been watching short dance films, discussing a lot, moving a bit and developing ideas. I have thoughts for several scripts in my head.
Before the break, I practiced developing ideas and directing. Here are links to two exercises. Watch Moment, Watch Crane
Moment
I chose to make a film about couple dancing because that is what dance means to many people I meet. I was interested in how movement travels from one body to the other. It was made in Kino Kabaret Helsinki in July. Watch Moment
Crane
The movement ideas for Crane I got when I worked with two people living in Käpyrinne Service Center and their closed one. It was developed and materialized in Malakta Dance Film Labas a group work with Vilman Tihilä and Riina Kalmi. Performer is Marika Styrylska-Palka. Teachers at Malakta Dance Film Lab were Canadian dance film makers Marlene Millar and Philip Szporer. Watch Crane
Now on I'm trying to post news from this project here about every week.
Before the break, I practiced developing ideas and directing. Here are links to two exercises. Watch Moment, Watch Crane
Moment
I chose to make a film about couple dancing because that is what dance means to many people I meet. I was interested in how movement travels from one body to the other. It was made in Kino Kabaret Helsinki in July. Watch Moment
Crane
The movement ideas for Crane I got when I worked with two people living in Käpyrinne Service Center and their closed one. It was developed and materialized in Malakta Dance Film Labas a group work with Vilman Tihilä and Riina Kalmi. Performer is Marika Styrylska-Palka. Teachers at Malakta Dance Film Lab were Canadian dance film makers Marlene Millar and Philip Szporer. Watch Crane
Now on I'm trying to post news from this project here about every week.